De luchtvaart brengt onze wereld veel. Landen kunnen samenwerken en investeren. Liefde kent geen grenzen meer. Vreemde landen zijn minder vreemd. Dat heeft keerzijden, vooral de impact op klimaat en milieu. En de snelle groei van de mondiale luchtvaart maakte ook de snelste verspreiding van een virus ooit mogelijk.
De Spaanse griep verspreidde zich in 1918 per schip. Het sars-virus kwam op in 2003, toen er jaarlijks nog 60% minder mensen vlogen dan in 2019.
Om tóch veilig te kunnen vliegen in virustijd is grip nodig op die verspreiding. We kunnen het ons niet permitteren dezelfde fout te maken als in februari, toen we reizigers uit besmettingshaarden Italië en Oostenrijk geen strobreed in de weg legden.
Vandaag arriveren zo’n dertig vluchten op Schiphol uit gebieden met een negatief reisadvies. Nog afgelopen nacht landden Transavia-toestellen uit Valencia, Girona, Ibiza en Málaga: ‘oranje’ gebied, met gemiddeld vijf keer meer besmettingen dan Nederland. Ook landen vandaag 15 vluchten uit de Verenigde Staten, waaronder twee uit Atlanta, Georgia, waar dagelijks tien keer meer mensen dan in Nederland worden besmet.
Doorlopen
De meeste reizigers uit die landen pakken hun koffer en lopen door de douane zonder dat ook maar íemand hen aanspreekt over corona. ‘Alsof het virus hier niet bestaat’, zei een reiziger bij aankomst op Schiphol tegen dagblad Trouw.
Schiphol is een gatenkaas vergeleken met Duitsland en Frankrijk. Daar besloot men in juli iedere reiziger uit een coronabrandhaard bij aankomst direct te testen. Verstandig. Je hebt grip op wat je binnenkrijgt, kunt reizigers goed informeren en maakt ook duidelijk dat het hier niet business as usual is. Op alle Duitse luchthavens zijn nu teststraten, reizigers werken graag mee.
Mondjesmaat testen
Op aandringen van veel partijen, ook de luchtvaart, besloot minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge hier te gaan testen. Weer een paar weken later gebeurt dat ook, maar slechts mondjesmaat en voor enkele vluchten per dag.
Om acht uur ’s avonds sluit de teststraat, ver voordat de grote golf vluchten uit Spanje aankomt. Het virus houdt zich niet aan openingstijden, de teststraat op Schiphol doet dat wel.
Duitsland bouwde snel een landelijk dekkend testbeleid voor alle reizigers uit risicogebieden. Nederland, met nu voor slechts één op de tien reizigers een test, moet snel landelijke capaciteit regelen. Kijk daarbij ook naar de inzet van sneltesten.
Zolang er geen vaccin is, staat veel testen aan de basis van veilig vliegen. Als handelsland kunnen we dan niet achteraan hobbelen.
FD 22-08-2020 OPINIE: Antje Diertens en Jan Paternotte zijn lid van de D66-fractie van de Tweede Kamer.