‘Luchtvaartadvies mist realiteitszin”

Het luchtvaartadvies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), dat donderdag werd aangeboden aan minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) mist realiteitszin. Dat meldt Frank Allard, voorzitter van BARIN. Ook KLM en Schiphol uiten kritiek op het rapport.

Aan de groei van de luchtvaart, en Schiphol in het bijzonder, zouden voorwaarden opgelegd moeten worden op het gebied van veiligheid, milieu en omgeving. Zo zouden nachtvluchten verboden moeten worden en groene brandstof moeten worden verplicht. Al met al zullen dergelijke ingrepen er voor zorgen dat vliegen duurder wordt. Het advies is bedoeld voor de lange termijn.

Volgens Allard wordt in zijn geheel voorbijgegaan aan de maatregelen die de sector al neemt om de overlast te beperken en duurzaamheid aan te jagen. Ook blijven betrokken partijen volgens hem vooral “preken voor eigen parochie.”

Reactie KLM
De KLM is het met Allard eens en noemt het advies “eenzijdig en onvolledig”. Volgens de maatschappij negeert de Rli “dat 300.000 mensen afhankelijk zijn van de luchtvaart en dat de mainport Schiphol van groot belang is voor de Nederlandse economie”. Tevens zouden milieumaatregelen alleen effect hebben als ze in internationaal verband genomen worden.

De Schiphol Group, eigenaar van de drie grootste luchthavens in Nederland, vindt dat het advies geen recht doet aan de werkelijkheid. Het bedrijf benadrukt in een reactie dat er voor de luchtvaart  wettelijke kaders gelden op het gebied van milieu, geluid en effecten op de leefomgeving. Ook zijn er afspraken gemaakt over verdere CO2-reductie in de luchtvaart. Daarmee zouden de door de Rli voorgestelde grenzen op het gebied van geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid al grotendeels aanwezig zijn.
Bovenstaande publicatie is van Reismedia/ANP in LUCHTVAARTNIEUWS dd. 18 april 2019.

 

Schiphol reactie per Tweet dd. 18 april 2019

De voorstellen die de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) vandaag doet, sluiten aan bij de inzet van Schiphol op gematigde en gecontroleerde ontwikkeling en de inzet en kwaliteit van het voor Nederland belangrijke netwerk van bestemmingen. Tegelijkertijd doet het beeld dat de luchtvaart geen ‘normale’ bedrijfstak geen recht aan de werkelijkheid: er gelden ook voor de luchtvaart wettelijke kaders op het gebied van milieu, geluid en effecten op de leefomgeving. Ook zijn er afspraken gemaakt over verdere CO2-reductie in de luchtvaart.

…………..lees verder en click op Schiphol Tweet dd. 18-04-2019 / 14.49

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. More information.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close