5 augustus 2020 door en
SCHIPHOL De toename van het aantal amokmakers in vliegtuigen lijkt te worden versterkt door de coronacrisis. Passagiers krijgen aan boord te maken met meer beperkende maatregelen, zoals minder service, soms geen alcohol, minder bewegingsvrijheid en het verplichte mondkapje.
„Voer voor discussies, vooral tijdens maaltijden wanneer het kapje af moet. Als dat te lang duurt, komen er al gauw opmerkingen van medepassagiers. Dat kan agressie uitlokken, merken we. We moeten vaker als politieagent optreden”, zegt KLM-stewardess Ingrid Brama, die ook bestuurder is van de VNC, Vereniging Nederlands Cabinepersoneel.
Zij is voor keihard aanpakken van asociale amokmakers, die zich meestal onder invloed van drank of drugs ernstig misdragen. „We letten daar al erg op bij het instappen, maar die reizigers nemen taxfree flessen mee van luchthavens. Die drinken ze dan tijdens de vlucht stiekem op. Dan krijg je ellende.”
Ook volgens topman Steven van der Heijden van vakantievlieger Corendon moet er strenger worden opgetreden aan boord tegen lastige reizigers. „Wij gaan nog beter aan de gate controleren of passagiers nuchter zijn. Zo niet, dan wordt toegang geweigerd.”
Op lijst gezet
Transavia krijgt ook meer meldingen van onhandelbare passagiers. „Die hebben vooral te maken met het niet willen dragen van het mondkapje. Als passagiers hun mondkapje niet juist dragen, dan spreekt het cabinepersoneel hen hierop standaard aan. Als dat niet helpt, komen zij op een lijst, waardoor zij niet meer vrijuit kunnen reizen”, aldus een woordvoerster.
Bij agressief gedrag volgt er volgens haar ’natuurlijk’ aangifte en mogen mensen helemaal niet meer mee. Van der Heijden stelt dezelfde sancties in het vooruitzicht. „Jammer dat door die privacyregels het niet is toegestaan om zwarte lijsten van amokmakers uit te wisselen. Dat zou erg helpen om wangedrag aan boord de kop in te drukken.”
KLM stelt eveneens vast dat er een toename is van agressie in de luchtvaart. „Dat was voor de coronacrisis al zo”, aldus een woordvoerder. Amokmakers krijgen volgens hem als waarschuwing een ’gele kaart’ op papier. „Vervolgens komen ze op een eigen KLM-lijst van passagiers die zich hebben misdragen. Zij lopen de kans dat ze niet meer met KLM mogen vliegen. Het kan dat ze zich moeten melden op Schiphol bij inchecken of bij de purser.”
Volgens reisreus TUI is er best begrip onder toeristen voor coronamaatregelen. „Ze worden over het algemeen goed nageleefd.” Toch zegt KLM-passagier Michel dat er veel te weinig wordt gehandhaafd aan boord. „Er zitten genoeg mensen zonder mondkapjes, waar niks van gezegd wordt.”
Vliegverbod
Luchtvaartinspectie ILT signaleert al jaren een toename van ’zware incidenten’. Vorig jaar ging het in Nederland om meer dan duizend voorvallen per 500.000 vluchten. Dat lijkt relatief weinig, maar voor veel inzittenden zijn het traumatische ervaringen in een kleine ruimte. Vliegangst speelt ook een rol.
De mondiale luchtvaartkoepel IATA stelt dat er geen internationale zwarte lijst is van overtreders, omdat dit niet past in de strenge privacy-wetgeving. Critici vinden dat onzin. Een algeheel vliegverbod komt daardoor nauwelijks voor.
Vliegexperts vinden dat de straffen veel hoger moeten worden en dat ook de schade van bijvoorbeeld een ongeplande tussenlanding of het besmetten met corona van andere passagiers verhaald moeten worden op de dader.