Zakenreis: Lelystad Airport gaat niet open per 1 april 2020

Lelystad Airport gaat volgend jaar april niet open. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gisteren in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het derde uitstel komt niet onverwacht.

De opening is ‘in april 2020 niet langer haalbaar’ schrijft de bewindsvrouw. Eerder heette het nog dat Lelystad ‘in 2020’ open zou gaan. Een woordvoerder van de luchthaven zegt tegen Zakenreis er nog steeds vanuit te gaan dat Lelystad Airport volgend jaar open kan gaan, maar niet per 1 april.“Lelystad Airport heeft nog steeds vertrouwen in opening in 2020 en blijft daar ook naar toe werken zodat we op ieder gewenst moment volgend jaar open kunnen,” aldus de woordvoerder. De minister heeft zelf nog geen nieuwe streefdatum genoemd. “De komende periode wordt voortvarend doorgewerkt aan de voorbereidingen met het doel om Lelystad Airport zo snel mogelijk te openen,” schrijft Van Nieuwenhuizen.Nadat eerder geluidsnormen, vliegroutes en bepalingen uit Brussel over de concurrentiepositie van Lelystad vertragende factoren waren en twee keer leidden tot uitstel, kwam daar recentelijk een algemene uitspraak van de Raad van State (RvS) over stikstof bij.PAS
De uitspraak van de RvS heeft betrekking op het zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) uit 2015, bedoeld om stikstof in natuurgebieden terug te dringen. De RvS concludeerde dat PAS in strijd is met de Europese natuurwetgeving, waarmee een voortijdig einde aan het programma kwam.

Lelystad Airport toonde eerder nog aan dat de te verwachten uitstoot van stikstof, ook met het maximale aantal van 45.000 vliegbewegingen per jaar, ruim onder de norm van PAS zou blijven. Maar met het afschaffen het programma, zijn de ‘stikstoftellers’ voor alle bedrijven weer op nul gezet.

“De betrokken ministeries voeren nu onderzoek uit naar de gevolgen en oplossingen voor de vele projecten die dit aangaat,” zegt de woordvoerder, “Lelystad Airport is daar één van.” Hoelang dit onderzoek zal duren, weet de luchthaven niet.

Nota
De minister heeft tegelijkertijd met de brief een Nota van Antwoord aan de Kamer gestuurd, waarin ze aankondigt dat het zogeheten Luchthavenbesluit voor Lelystad wordt aangescherpt. Dit heeft niets met de stikstofproblematiek te maken. Aan de Nota werd al gewerkt ver voor de uitspraak van de RvS over stikstof.

De aanleiding voor de ‘actualisatie’ zoals Van Nieuwenhuizen het noemt, was het feit dat ‘maatschappelijke groeperingen’ het ministerie erop hadden gewezen dat er fouten zaten in de geluidsberekeningen van de milieu-effect-rapportage (MER) voor Lelystad uit 2014.

03-07-2019 – Zakenreis- Lolke van der Heide

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. More information.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close